Tips & Inspiration

Välkommen till pianobloggen! Här presenteras artiklar, noter, digitala musikverktyg och olika pedagogiska frågor belyses. Förhoppningen är att pianobloggen ska inspirera läsaren till att finna ny kunskap inom pianokonstens värld, oavsett om läsaren är musiklärare eller amatörpianist. Pianobloggen skrivs av Helen Sällfors, som är pianist, pianopedagog och legitimerad musiklärare.

Augusti 2017

Pianokurserna har redan startat och det är spännande att ta sig an ny repertoar, både som pedagog och pianist! Jag har löpande antagning under året, så tveka inte att skicka en intresseanmälan!

Om man känner sig lite ringrostig efter sommaren vill jag tipsa om några bra teknikövningar. En favoritövning för mig är att spela en 5-tons övning kromatisk, en halvton fallande för varje sekvens (som en kvintol) unisont i båda händerna.

När jag spelat igenom Czerny-övningar i veckan fastnar jag för tre övningar (dessa är på "mellannivå", nivå fyra till fem på den internationella skalan).

No. 6 Allegro leggiero
No. 9 Allegretto vivace
No 18. Allegro risoluto


15 minutes scales a day...
Keep some of the technical problems away... : )


Referens:
Czerny
30 New Studies in Technique Op 849



Mars 2017

Piano Visions är en spännande konsertserie som presenterar pianoaftnar och masterclasses samt workshops för barn och unga, för tredje säsongen. Initiativtagare är Stefan Bojsten, pianist och professor i piano vid Kungliga Musikhögskolan, och Johan Sandback, pianist och grundare av webbplatsen Pianostreet (som undertecknad också rekommenderar). Enda kruxet är att konsertserien äger rum i huvudstaden! Nåväl, den direktsänds via livestreaming och kan därför följas ändå.

Nästkommande konsert: Paul Roberts, pianist, författare och lärare (Guildhall School of Music and Drama i London) 26 mars. På programmet: musik av Liszt, Debussy och Ravel.

www.pianovisions.se

www.pianostreet.com



Februari 2017


Vilken inspirerande fortbildningsdag att få lyssna när pianisten Valentina Lisitsa höll masterclass i Göteborg. Lisitsas YouTube filmer har visats vid 115 miljoner tillfällen och DVD-inspelningen av de 24 Chopin-etyderna gav via YouTube en entrébiljett till självaste Royal Albert Hall i London. Hon har därför nått ut till en yngre generation med konstmusiken, som har haft svårare att hitta till de traditionella kulturarenorna. Tack till Hvitfeltska gymnasiet och RUM som arrangerade masterclassen och till studenterna och eleverna som deltog.



Januari 2017

Den nya terminen har kommit igång ordentligt, och det är glädjande att det är så många som vill anmäla sig till pianokurserna!

En vanlig fråga jag ofta får, är hur man hittar ett bra instrument. Det är svårt att ge råd utan att ha prövat instrumentet, (och extra svårt när det gäller begagnade), men jag brukar då nämna repetitionsförmågan (att en och samma ton/tangent går att spela många ggr i snabb följd; "att den svarar") att klaviaturen har ett jämnt anslag, att basen matchar diskanten. Och också poängtera att det inte är någon garanti att pianot/flygeln går att stämma om det är mycket ostämt när det köps. Ytterst handlar det förstås att man tycker om instrumentet och dess klang.

Svenska pianopedagogförbundet tipsar om magasinet "Pianist" som just nu har en som guide som går att ladda ner gratis: "Piano buyer's guide 2017"



November 2016

Vid vilken ålder är det mest lämpligt att börja med pianolektioner?

Alla barn är olika, och det kan variera kring vilken ålder som är mest lämplig för att börja med lektioner, men skulle jag generalisera och peka på en optimal ålder skulle jag säga lågstadieåldern. Både med tanke på kognitiv och motorisk utveckling hos barn, liksom mottaglighet för nya intryck och ny kunskap. Själv började jag någonstans på våren i första klass, efter att ha tagit ut MÅNGA melodier (båda kända och ”egenkomponerade”) på Schimmel-pianot hemma i Brämhult.

Man pekar ofta på sambandet mellan språklig och musikalisk inlärning & begåvning. Forskning kring andraspråksinlärning visar att imitationsförmågan och mottagligheten kring nya intryck är på topp mellan 0-12 år. För att läsa mer kring olika aspekter i dessa frågor, finns ett intressant examensarbete tillgängligt på nätet: ”Det ska börjas i tid – Pianopedagogers tankar kring startålder vid pianot” (Ejdetorp, 2007).

Min inställning som lärare är att det aldrig är försent att börja! Jag har både vuxna elever som börjar som nybörjare och elever som spelat tidigare och vill ta upp pianomusicerandet, och jag tycker att det skulle var ”tjänstefel” om man som pianopedagog/lärare har inställning att det skulle vara försent att lära sig nya saker, uppfylla drömmar – mål, bara för att man uppnått en viss ålder. Flera jag undervisar har nått en hög nivå, trots att de närmat sig pianot i vuxen ålder.

Om det är svårare att börja som vuxen, vilket jag tror det är, ger det bara en än mer eloge åt alla som vågar börja med något nytt senare i livet.



Oktober 2016

Inom musikindustrin ser vi en oerhörd snabb utveckling inte minst beträffande digitala verktyg, därför är det så inspirerande när jag hittar ett pianomagasin jag köpte för 13 år sedan i samband med mina pianostudier i London, då artikeln är lika relevant idag som vid utgivningsdatumet.

Är teknikövningar verkligen nödvändiga?

Här följer en sammanfattning över kända pianister & lärares olika syn och perspektiv på teknikövningar (”Pianist" October – November 2003, UK)

Raymond Banning, som var pianoprofessor vid Trinity College, betonade vikten av avspänning och att många fokuserar för mycket på fingrarna. Banning påpekade att om det fanns stelhet eller spänningar i underarmen, överarmen och axlarna, arbetar inte fingrarna speciellt bra. ”Att spela piano ska kännas så naturligt som möjligt” framförallt betonade Manning detta till amatörpianister. Han trodde på teknikövningar, men betonade vikten av att de andra aspekterna behövde vara på plats.

Pianisten Geoffrey Govier, professor vid Royal College of Music, betonar vikten av teknikövningar och liknar det vid att ta en joggingtur. Govier rekommenderar också en särskild samling, ”The Art of Finger Dexterity” av Czerny. Govier belyser också vikten att spela teknikövningar med olika musikaliska uttryck, olika karaktärer. Som en ”arg C- Dur skala” eller en lätt, snabb a-moll skala, ”likt en vintervind”.

Pianisten John York (kompositör till "Fingers & Thumbs") tycker att det finns en mängd anledningar till att spela teknikövningar: för tonartskännedom, för att spela sångbart, i motsatt riktning, få uthållighet m.m. York menar att en teknikövning ska vara ”neutral”, läraren ska kunna ge den både till en elev som är 6 år och en som är 66 år och att övningarna ska lyfta fram en eller två aspekter.


Här följer tips på övningar för nybörjare och fortsättningselever:

A Dozen a Day
Edna-Mae Burman (Willis)

Fingers & Thumbs
John York (Boosey & Hawkes)

The Little Pianist Op 823
Carl Czerny (IMP)

101 Exercises op 261
Carl Czerny (IMP)


Själv menar jag att teknikövningar, och framförallt skalor, är musikens grammatik, då det är betydelsefullt att kunna röra sig lätt och snabbt över tangenterna, vara väl förtrogen med alla tonarter, och inte minst ett sätt för kroppen – händerna, fingrarna att bli uppvärmda innan man är redo att ta sig an sin repertoar!



September 2016

Jag vill uppmuntra pianomusicerandets konst på alla nivåer, såväl nybörjare som mer avancerade. I magasinet "International piano", july-aug 2016, kan man läsa om amatörpianister som bjuds in till en tävling. Det senaste arrangemanget gick av stapeln i Paris i april, där vinnarens finalprogram, Olivier Korber, enbart hade Chopins förtecken. För mer information: www.pianoamateurs.com

I det natursköna Italien finns det masterclass för amatörpianister för gästlärare som Murray Mclachlan, Noriko Ogawa m. fl. För mer information: www.musicholidayitaly.com

På närmre håll presenteras här i höstupptakten generalprogram som inspirerar i Göteborg! I Göteborgs Konserthus ges många konserter som riktar sig till barn & unga: www.gso.se

Högskolan för Scen och Musik jubilerar 2016/2017, hela programmet presenteras: www.hsm.gu.se



Augusti 2016

Än är inte sommaren slut, även om terminsuppstarten närmar sig med stormsteg.

Så här i uppstartstider kan det vara bra att sätta upp musikaliska mål, både kortsiktiga och långsiktiga, och skriva ner dem. På min lapp står det bl.a. repetera gammal repertoar, göra några nya inspelningar liksom nyinstuderingar av några stycken som finns på min önskelista. Hur det går? Fortsättning följer!

När det gäller att ge övningsråd, är det beroende på förutsättningar, nivå m.m. men kan inte låta bli att nämna: Kom ihåg skalorna, Utmana dig själv, Variera övningen och ha roligt!

önskar nya & gamla elever varmt välkomna till en ny termin!



Juni 2016

Jag studerade på Musikhögskolan i Göteborg, någon gång i skärningstiden mellan kartotek och digitalisering. När jag började studierna sökte man trevande i kartoteket på biblioteket för att hitta en utvald skiva med ett specifikt nummer (vinyl eller cd). I slutet av studietiden var det en lika trevande sökning, dock digital, eftersom ingen var riktigt säker på det nya datoriserade systemet.

I senaste numret av Music Teacher läser jag att sökorden ”apps for musicteaching” ger 28 miljoner träffar! Glyn Môn Hughes rekommenderar där en rad appar och några av dessa beskriver jag här:

Appen sightscribe.com är gratis och här kan man träna notläsningsförmågan. Den går att anpassa och ställa in på olika svårighetsnivåer.

ABRSM erbjudar kreativa och praktiska appar, som t.ex ”piano-övnings-partnern” (the piano practise partner) som kan spela en hand/stämma när eleven lär sig den andra under instuderingen. Här får du spela med en professionell musiker, och det går att ställa in olika tempo på utvalda stycken som ABRSM presenterar. Appen aural trainer tränar gehöret och den analytiska förmågan. (”Lite-versionen” är gratis liksom de tidigare föreslagna apparna)

Min inställning till musikappar är att jag är mycket positiv så länge den uppmuntrar och optimerar inlärningen. Jag rekommenderar aldrig att övningstiden vid pianot skulle ersättas med en app vid en läsplatta, utan att den kompletterar instuderingen (och tiden inte dras från övningstiden utan annan ”dator-tid”!)

Nu tar jag sommaruppehåll från min pianoblogg och önskar en Glad Sommar!


Referenser:
www.musicteachermagazine.co.uk May 2016
ABRSM www.abrsm.org Associated Boards of the Royal Schools of Music


Maj 2016

När en av världens främsta pianister ger ut en pianoskola (Lang Lang, 2014) är det med stor nyfikenhet jag tar mig an materialet. Trots min förväntan, blir jag inte besviken – tvärtom. Jag tycker ”Mastering the piano” fyller ett tomrum som jag tidigare saknat kring repertoar som riktar sig till unga pianostuderande. Vill dock påpeka att den går utmärkt att använda för vuxna också. Generellt tycker jag det finns tre viktiga aspekter som jag har i åtanke när jag studerar böckerna:


Kreativitet
Den har inspirerande och tydliga kommentarer och illustrationer.

Repertoaren
De utvalda styckena/ repertoaren, som mestadels är klassisk musik, har en stor bredd - inte bara de mest förekommande som ofta återfinns i olika pianoskolor. Det är en gradvis progression, varje bok är metodiskt indelad i åtta avsnitt med fokus på olika aspekter.

Teknik
Många teknikövningar inkluderas, och vad kan vara bättre att få tekniska råd än från Lang Lang som sprängt alla hinder och barriärer kring just pianoteknikens mysterium? För att bli en god pianist krävs både att händerna samarbetar väl med väl utvecklad koordination, liksom att både höger och vänster hand har en väl utvecklad teknik och självständighet vid klaviaturen. Ingen tvekan att denna aspekt går som en röd tråd genom boken, (vilket tyvärr inte är en självklart i pianoskolor!) med mycket fokus på rytmer, artikulation och klanglig utveckling.


För att nå ut med musiken och göra den mer tillgänglig runtom i världen, finns det dessutom en tillhörande app. Min recension bygger på level 1-3. Finns ytterligare två böcker (4 & 5). Språket är engelska. En pianoskola som passar elever som satsar på den klassiska musiken och redan tillägnat sig de mest grundläggande färdigheterna. (Den i mars nyutgivna pianoskolan ”The Lang Lang pianomethod” riktar sig till helt nybörjare.) Förutom den klassiska musiken, innehåller boken världs-/folkmusik liksom lite filmmusik. Däremot hoppas jag att fler stycken av Bach presenteras och att tonsättare som Chopin, Schubert och Mozart också finns representerade i repertoaren i de senare volymerna. Och en liten bakläxa till Fabers förlag, då pärmen/boken lätt slår ihop…”stödnoter” rekommenderas för att hålla noterna på plats!


Referens:
Lang Lang (2014)
Mastering the Piano. Faber Music


April 2016

Den legendariske pianisten och dirigenten Daniel Barenboim är på europaturné, och bjöd in på pianofest i Stockholms Konserthus den 16 april. Med en klanglig kapacitet som saknar motstycke, blev det en fantastisk musikupplevelse! Min personliga höjdpunkt blev Chopins g-mollballad, inte så konstigt då den ingick i min examenskonsert. Inför den fullsatta salen gav Barenboim tre extranummer, innan han bokstavligen ställde in stolen, fällde ner flygellocket för att sedan flyga vidare till Mannheim med flygeln i bagaget.

Musikappar
Fortsättningsnivå: Via appen ”Music Flash Class” kan man öva på musikteorin. Det går att träna både med och utan tidtagning. Det är också möjligt att ställa in teorin på olika svårighetsnivåer. (Observera att språket är engelska och att det görs en skillnad på beteckningen av intervaller mot den svenska varianten.)

Nybörjartips för barn: ”Flashnote Derby” är en rolig app för notträning. Den är utformad som en hästkapplöpning - en not visas och svaret som anges via en klaviatur påverkar hästens hastighet. I början av spelet ställer man in vilket omfång av noter som man vill träna på.

Ett annat nybörjartips för barn är appen ”Piano notes fun”. Här tränas att se sambandet mellan notbilden och klaviaturen/tangenterna. T.ex. kan man se en notbild, och när rätt tangent spelas försvinner respektive not från notbilden. En annan inställning kan vara att spela fritt på klaviaturen, och för varje tangent som spelas kommer respektive not upp. Det går att göra inställningar så att tangenterna är märkta med A-B-C.. (eller A-H-C…) liksom en variant med olika färger på respektive tangent.


Mars 2016

Nybörjartips! Vill man använda digitala verktyg för att utveckla notläsningen, rekommenderar jag appen "Music Tutor". Den kostar två tior att ladda ned. (Under "options" kan man ställa in hur stor spännvidd noterna har som presenteras. För nybörjare rekommenderar jag att arbeta med ett mindre register och för fortsättningselever en större bredd i omfånget)


Är repetition kunskapens moder? Christopher Ingraham belyser vikten av att öva på ett varierat sätt i "Researchers have discovered a much faster way to learn new skills" i Washington Post 12022016, och att variation är ett nyckelord vid inlärning.